Resor

Kroatien Resan 2012
  • Inte helt fel

Thursday, August 9, 2012 Jag är på besök hos min kära mor i Karlskoga, min syster Rose-Marie är även på väg hit. Vi är ska fira att morsan föddes för 60 år sedan, grejjen är att vi inte vet vart vi ska fira henne. Det är nämligen så att morsan och hennes gubbe ska bjuda oss på en utlandsresa, och ...
  • Resmålet blev…

Monday, August 13, 2012 Dagen började tidigt, och med tidigt menar jag åt helvete tidigt. Klockan 02.00 klev vi upp i Karlskoga för packning av det sista och en liten frukost. Sen tog vi bilen kl 03.00 och drog till Arlanda, där vi fick oss en andra frukost. 07.15 boardade vi Norwegian Flight DY 4337 till… Kroatien, närmare bestämt ...
  • Split

Tuesday, August 14, 2012 Dagen började med en frukost på hotellet, dom hade ett bra urval, så man får det man vill ha. Sen vid 10.30 så tog vi hotellets Shuttle Bus in till Split. Vi bor alltså just utanför Split, i Podstrana, bussturen tar ca 30 min i seg trafik. Väl inne i Split så hamnade vi mitt ...
  • Beachen

Wednesday, August 15, 2012 Idag har vi inte gjort överdrivet mycket, efter en god frukostbuffé så begav vi oss till stranden och slängde upp dököttet på de ganska osköna solstolarna och började tillverkningen av baconet. Efter några timmar av grillning, och marinering i saltvatten så fick vi nog. Solen stod rakt ovanför oss, hettan var olidlig och kropparna började ...
  • 11 000

Thursday, August 16, 2012 Dagen började med en skön frukostbuffé på hotellets uteplats. Det är rätt trevligt med en god frukost utomhus vid havet med ljudet av skvalpande vågor, barnskratt och solens värmande strålar. Sen begav det sig återigen mot stranden och där vi i vanligt ordning lade oss tillrätta på solstolarna och stekte fläsket. Idag tog jag på ...
  • 60 och det brinner

Friday, August 17, 2012 Idag är dagen vi kom hit till Kroatien för. Mamma fyller 60 år! Dagen började sedvanligt med en god frukostbuffé, där gav vi henne några Spabehandlingar i form av presentkort. Sen blev det stranden för ett par dopp och soldyrkan. Vid halv två drog jag, morsan och syster in till Split för att shoppa. Dom shoppade, jag ...
  • En Lördag

Saturday, August 18, 2012 Först åt vi frukost, och sen gick vi till stranden. Det hände inte så mycket mer än så under dagen. Solen värmde och fläsket stektes. Vid två gav jag upp och retirerade till hotellrummet. Värmen var för mycket. Klockan 19.30 gick vi ut för att äta, vi gick till en av hotellets restauranger, där vi ...
  • Brandlukt och Flygplan

Sunday, August 19, 2012 Dagen började som vanligt med.. Dagen började med att jag klev upp vid 7, jag gick på balkongen för morgonciggen och jag kände en distinkt brandlukt. Jag såg en slöja av rök ligga över viken och jag hörde ljudet av flygplan. Nån minut senare såg jag tre gula plan som i följd efter varandra doppade buken i ...
  • Hemresa

Monday, August 20, 2012 Idag åkte vi hem från Kroatien till Sverige. Morsan och Rossi klev upp tidigt för att ta sig ett sista solbad på morgonskvisten, medan jag valde att sova lite längre. Efter att frukosten var avklarad så packade vi våra saker, checkade ut från hotellet och tog en taxi till flygplatsen. Vid 3 så tog vi farväl ...
  • Kroatien 2012 i Bilder

Tuesday, August 21, 2012 Här kommer en bunt med bilder från vår Kroatien resa 2012, bilder som borde visas men inte kom med i blogginläggen från resan. Click to share on Facebook (Opens in new window)Click to share on Twitter (Opens in new window)
Paris Resan 2007
  • Paris dag 1

Monday, August 6, 2007 Okej, nu har vi kommit fram till hotellet vi ska bo på och ag har nyss tagit mig en mkt skön dusch. Om 20 min vi träffas i lobbyn och sen dra på stan. Hur har själva resan varit då? Den har varit helt okej faktiskt, men det var nära att den inte blev av på ...
  • Paris dag 2

Tuesday, August 7, 2007 Jag klev upp kl 8 idag och bestämde mig för att köpa några minuter internet med visa-kortet så jag kan posta mina inlägg. jag har köpt 120 min för 12 juuro och jag hoppas att jag kan spara de minuter jag inte använder. I alla fall, när det kommer till bloggen så har jag bestlutat att ...
  • Paris dag 3

Wednesday, August 8, 2007 Efter en mindre försovning så vaknade jag kvart i nio idag. Det blev en snabb uppfräshning och påklädning för att hinna till kl 9 och käka frukost med de andra. Efter frukosten så bestämde vi att vi skulle ta lite tid på rummen och mötas upp kl 10 för avfärd mot Louvren. Det regnar idag ...
  • Paris dag 4

Thursday, August 9, 2007 Okej, vi klev upp och käkade frukost i vanlig tid idag (kl 9) sen så drog vi med en jäkligt stor loppmarknad i sikte. Loppmarknaden i fråga ligger en bra bit här i från, det ligger t.o.m utanför Paris stadsgräns. Ialla fall, när vi kom till distriktet där marknaden ligger så visar det sig att allt ...
  • Paris dag 5

Friday, August 10, 2007 Idag har vi varit på “Centre Pompidou“, ett museum med konst från 1900 talet och framåt. När vi kom dit så var det som på alla andra sevärdigheter i Paris, en fruktad kö. Det lustiga är att när vi kom fram till kön så börja den röra på sig och vi stod aldrig stilla utan ...
  • Paris dag 6

Saturday, August 11, 2007 Idag drog vi iväg till loppmarknaden som vi hade försökt fara till tidigare men då hade varit stängd. Idag var den öppen. Marknaden är inte direkt en eller två gator med småstånd och butiker utan ett stort område med massvis av gator där det såldes allt möjligt i olika prisklasser. I vissa delar såldes viktorianska möbler ...
  • Paris dag 7

Sunday, August 12, 2007 Idag for vi iväg till Notre Dame för att se om vi kunde få lite mindre kö så vi kunde gå in. Kön va liten så vi gick in och kikade runt lite. Det var rätt fränt där inne, änglar, helgon, levande ljus, ett par typer som sjöng och förstås så var Jesus där inne ...
  • Paris dag 8

Tuesday, August 14, 2007 Idag så delade vi på gruppen. Eter frukosten så for Lars och Tore för att kolla in “Grande Arche” som François Mitterrand. byggde 1982. Enligt deras utsago så var den helt enorm och utsikten hade varit mycket mäktig. Jag morsan och syrran for och shoppade istället. Vi gick inte till nått speciellt ställe utan vi gick ...
  • Paris dag 9

Wednesday, August 15, 2007 Sista dagen i Paris idag. Jag tog mig en liten sovmorgon, käkade frukost vid 9.30. Sen så gick jag tillbaka till rummet och tog det lungt en stund. Kl 11 checkade vi ut. Vi fick ställa våra väskor i ett förråd på hotellet sen så drog vi ut på stan en sväng för lite mat ...
USA Resan 2006
  • Jag ska resa till USA…

Sunday, June 18, 2006 …närmare bestämt till Pullman, Washington. Jag och min Far ska den 7:e Juli till den 6:e Augusti resa och hälsa på min syster Rossi och hennes man (Tok)Tore i det stora landet i väster. Ni som har läst min blogg tidigare har sett att min syster har bloggat lite om sin vistelse i USA, så nu ...
  • Nu reser jag…

Thursday, July 6, 2006 Med ca 12 tim kvar tills flyplanet lyfter från Arlanda med destination Amerika, så måste jag säga att resfebern har tagit ett krafigt grepp om mina bollar och vägrar släppa taget, d.v.s det är rätt najs med samtidigt lite olustligt. Fram tills nu så har resan inte känts verklig, men nu, nu är allt helt ...
  • Dag ett

Sunday, July 9, 2006 Nu när jag skiver detta så har jag sovit en natt i USA, och med en natt menar jag “morgonkvist” och med sova menar jag “slockna”. När man har varit på resande fot i 30 1/2 timmar så blir man rätt trött, speciellt om man har det problem att man inte kan sova sittandes. Sen ...
  • Delstater jag har varit i

Sunday, July 9, 2006 Jag tänkte att jag skulle lista alla de delstater jag har varit i på min resa i USA. Update Under hela besökets gång så lyckades jag traska runt i hela 8 st delstater. Vi får se om jag återkommer till USA och får spatsera runt i några fler delstater. Washington Pullman, där vi bor, ligger här i Washington. Idaho Staden Moscow, ...
  • Vy över Pullman

Monday, July 10, 2006 Detta filmade jag inte mer än 3 min från där vi bor i Pullman, på en av de högsta eller kanske den högsta punkten i Pullman. Denna “höjdpunkt” var slutpunkten för dagens promenad. Vi var ute och gick i en timme idag och vi fick se Falkar, Björnar, Bergsgetter, Kossor och Lamor. Rätt soft väder ...
  • Pub, Pokerkväll och Shopping

Tuesday, July 11, 2006 Igår så var vi på puben My Office för att spela lite poker och dricka öl. Bägge dessa uppgifter gick väldigt bra, trots att jag och min far nästan bestämde oss för att inte köpa några öl på grund av att vi inte visste hur mycket man skulle tippa (15%). Som tur vad så köpte ...
  • Promenad och Poker

Wednesday, July 12, 2006 Igår var vi på ytterligare en promenad. Denna gång så gick vi ned på centrala stan och turistade lite. Vi gick och kollade lite i affärer, kollade in lite sevärdigheter och vi tog oss en fika. På fiket så fick jag Rossi att lova att hon inte skulle röka några ciggaretter under den tid jag ...
  • Bio och Mexikanskt

Thursday, July 13, 2006 Igår så var jag och Rossi på bio och såg Pirates of the Caribbean: Dead Mans Chest. En film som jag uppskattade väldigt mycket medans min syster tyckte den sög. Hon har ingen smak 😉 Vi såg filmen mitt på dagen klockan 13.15 så det var inte så många andra som såg den med oss. Trots ...
  • Bilsemester

Friday, July 14, 2006 Dagen började med att vi tog en tripp till flygplatsen där biluthyrningsfirman hertz finns. Varför kan ni kanske undra? Jo, det är så att vi ska alla iväg på en 10 dar och 9 nätter lång bilsemester imorgon fredag den 14 Juli. Vi ska hyra en bil, kör ned från Pullman, igenom Salt Lake City, ...
  • Roadtrip dag 1 – Öppna landskap

Friday, July 14, 2006 Vi började vår resa från Pullman klockan 9 på morgonen, och nästan exakt 12 timmar senare sitter vi på motellet Outsiders In i Snowville, Utah ett par timmar utanför Salt Lake City. Jag personligen har aldrig sett så fint landskap som jag har sett idag, säga vad man vill om USA men det är ett ...
  • Roadtrip dag 2 – Dennys och lysande utsikter

Saturday, July 15, 2006 Vi drog från motellet Outsiders In kl 8 på morgonen efter en god natts sömn. Vi kom in till (utkanten av) Salt Lake City vid 9.30 och det dröjde inte länge innan vi hittade hela vägen till… Dennys! Jag har länge viljat käka frukost på Dennys, bara därför att det är så klassiskt amerikanskt. Vi ...
  • Roadtrip dag 3 – Monument Valley, Grand Canyon och Las Vegas

Sunday, July 16, 2006 Vi lämnade The Monticello Inn kl 8 på morgonen för att försöka hinna hela vägen til Las Vegas under dagen. Vi kom fram till Mexican Hat ca en timme efteråt. Mexican Hat är en liten by i utkanten av Monument Valley som har fått sitt namn från en stor stenpelare med en större sten balanserandes ...
  • Roadtrip dag 3 – Grand Canyon film

Sunday, July 16, 2006 Filmat med min digitalkamera när vi var i Grand Canyon. Inte den bästa av kvaliteér, men det funkar 😉 http://www.youtube.com/watch?v=SAi2ucxixf0 Click to share on Facebook (Opens in new window)Click to share on Twitter (Opens in new window)
  • Roadtrip dag 4 – Viva Las Vegas

Monday, July 17, 2006 Dagen började med uppstigning i ottan för att inte sova bort hela dagen, Vi checkade ut och satte oss i bilen med rutan nedvevad för här skulle det filmas. Vi körde upp och ned för The Strip (ca 9km) med farsans filmkamera ut genom fönstret och filmade allt vi såg. Det var coolt att få ...
  • Roadtrip dag 5 – Death Valley och Kurvor

Tuesday, July 18, 2006 Vi klev upp och gick ned till frukostbuffén kl 8 på morgonen och frukosten gjorde oss inte besvikna denna dag heller. Mums filibaba! Efter frukosten så checkade vi ut och tog vårat pick och pack och drog. Vi körde ut ur Vegas och for mot Death Valley. Dagen handlande mest om att ta sig från ...
  • Roadtrip dag 6 – Sequoia och San Francisco

Wednesday, July 19, 2006 Vi drog från Motell 8 vid 8.30 på morgonen och knappt en timme senare var vi framme vid Sequoia National Forrest. Det är här de största (inte längsta) träden i världen finns. Det absolut största och äldsta trädet i världen finns här och det är trädet General Sherman. Trädet är faktiskt förbaskat stort, jag skickar ...
  • Roadtrip dag 7 – Underbart i San Francisco

Thursday, July 20, 2006 Jag vet inte riktigt vart jag ska börja när jag ska berätta om vår dag i San Francisco, det finns så många saker att berätta, så många intryck att förklara, så många känslor att dela med sig av. Vi körde i alla fall in till city efter vi hade checkat ut från Tamalpais Motell på jakt ...
  • Roadtrip dag 8 – Redwood och Stilla Havet

Friday, July 21, 2006 Vi drog tidigt från Economy Inn för att påbörja resan hemåt, nåväl hem till Pullman i alla fall. När vi kört ett tag så kom vi till Redwood National Park och till ett ställe som heter Legget där ett träd som heter The Chandelier Tree finns. Det roliga med detta träd, för visst finns det ...
  • Roadtrip dag 9 – Springfield och Hemkomst

Saturday, July 22, 2006 Vi lämnade The Sutherlin Inn för att påbörja våran sista dag “On the Road”. En dag som visade sig att bli hyffsat händelselös. Vi såg inga stora häftiga saker, inga små gulliga djur och inget direkt spektakulärt. Det var bara en ända lång dag av körning. En liten kul grejj är att vi körde en ...
  • Nästa man till rakning!

Sunday, July 30, 2006 Ville bara skicka ett kort ( KORT! ) meddelande. Jag har rakat skallen, med rakhyvel och allt. Det känns asbizzart kan jag säga! Sen så kan jag säga att jag har handlat som en galning här i USA, allt är juh så billigt!! Köpte bl.a en skitsnygg jacka för 20 dollar igår. Oh well.. åter ...
  • Min sista tid i USA

Thursday, August 3, 2006 Ja vad har igentligen hänt efter vår roadtrip? Det har varit tyst härifrån staterna, inga inlägg har skrivits och allt är tyst…eller? Well, det har som inte hänt nått superspeciellt, dagarna har som bara kommit och gått. Vi har tagit det soft, vi har solat på gräsmattan bakom huset, vi har varit till Moscow och ...
  • Min resa i USA 2006

Sunday, August 20, 2006 Ja nu är det väl dags att berätta vad jag har gjort i USA, man kan berätta om vyer, händelser, döda hästar, öl, rundresan i 7 stater, värmen och affärernas priser, folket på barer i Pullman, men jag ska börja med att tacka Tore och Rose- Marie som gjort resan möjlig att genomföra. På tal om ...