60 och det brinner

Idag är dagen vi kom hit till Kroatien för. Mamma fyller 60 år!
Dagen började sedvanligt med en god frukostbuffé, där gav vi henne några Spabehandlingar i form av presentkort. Sen blev det stranden för ett par dopp och soldyrkan.

Vid halv två drog jag, morsan och syster in till Split för att shoppa. Dom shoppade, jag tog en burgare med french fries, en stor öl och en kaffe för 51 Kn ( tänk norska pengar ).

Sen drog vi tillbaka till hotellet för lite “downtime” innan vi skulle käka födelsedagsmiddag kl. 20.00. Lars ringde vid 18.00 och sa att det hade knackat på deras dörr, när dom öppnade så stod det en lång Kroat med en tårta i handen. Hotellet ville vara lite bussiga och bjuda på nått gott en dag som denna. Schysta puckar som det heter.

I alla fall, klocka sju gick vi över till morsan och Lars och sen ned till Champagne Bar där vi drack ett par drinkar innan vi gick till hotell restaurangen där vi hade en reservation. Vi fick en plats utomhus, det var mörkt, varmt och sköna vindar som svalde oss.

Vi åt en trerättersmiddag, förrätt, huvudrätt och efterrätt och till det drack vi vin. Maten var en riktigt höjdare och både det vita (från Nappa Valley) och röda (från Kroatien) vinet var mycket gott.
Lite Motive spelade även idag, men nu till oss middagsgäster vilket var väldigt trevligt.

Goda efterrätten

Efter maten så gick vi vidare till en av hotellets utekrogar ett stenkast från hotellet. Där drack vi lite mer och satt och diskuterade nån timme.
Sen när vi gick hem så kom jag på i lobbyn att jag glömt kortet till dörren på krogen så jag gick tillbaka dit för att hämta det, men dom hade redan hunnit stänga. Så jag lunkade tillbaka till lobbyn och bad om att få ett nytt kort, vilket gick bara bra.

Väl uppe på rummet så gick jag ut på balkongen där jag fick syn på detta.

-“Jaha, du såg nått svart med lite ljus på?
Well, om ni kollar noga på bilden så ser ni nånstans i mitten att ett visst ljus inte riktigt passar in.
Det ni ser är en stor jävla brand på samma (vi tror det) berg/kulle som vi klättrade uppför igår. Bilden visar en bråkdel av det vi ser från balkongen, och det ser ut som att halva berget brinner.
Det finns en massa bebyggelse vid foten av berget och en liten bit upp, så förhoppningsvis hinner folk evakuera. Än så länge verkar inte Twitter eller Google snappat upp nått om en brand i Split, antar dock att det lär finnas imorgon.

Nåväl, nu dax för lite sleepytime.
Stekardag imorgon 🙂

Update
Enligt hotellpersonal så var det i Trogir som det hade brunnit.

4 thoughts on “60 och det brinner

1. Hej! Jag sitter med utsikt över Trogir och det är inte i staden det brinner utan i bergen ovanför. De har kört skytteltrafik med flygplan mellan bergen och havet och vattenbombat branden, men den verkar inte släckt ännu. Men vi vet inget mer än det vi sett själva, din blogg verkar vara ensam om att skriva om saken än. Får googla vidare!

• Ja det var juh tur att det inte var staden som brann, vet du om det har varit några dödsfall? Vi får hoppas att dom lyckas begränsa branden till skogen. Här i Podstrana så såg det ut att vara en ganska stor brand.